Pár tipů čím fotit při fotografováni svateb

Při fotografování venku (pokud se zrovna nejedná o měkké ranní, či večerní světlo) se často a opakovaně setkáváváme se stále stejným problémem. Za fotografovaným modelem je tak intenzívní světlo od slunce, že pokud exponujeme tak, aby vyšel dobře obličej modelu (viz ilustrační foto č.1) úplně přideme o kresbu na pozadí, kterou intenzívní sluneční světlo prakticky „vygumuje“. Jistě se to dá řešit tak, že fotografujeme se sluncem v zádech, ale pokaždé to tak bohužel nejde, zvláště při fotografiích s reportážním charakterem. Pokud nechceme přijít o detaily a barvy na pozadí, pak musíme jít s clonou o poznání výše, zde ovšem narazíme na problém, že z fotografovaných osob se stávají černí „bubáci“ (viz foto č.2).

Ideální je tedy fotku přisvítit zábleskovým světlem, bateriovým generátorem, nebo systémovým bleskem (viz foto č.3). Při dosvícení není vhodné, aby byl blesk upevněný přímo na fotoaparátu, to dělá fotku plošší a nepřirozenou (záblesk jde úplně z jiného úhlu než přirozené světlo, krelí tedy jiné stíny, které utvářejí podobu modelu) a někdy i čevené oči. Je tedy dobré, aby světlo bylo na stativu, nebo aby ho nosil asistent. Světlo by mělo dopadat pokud možno mírně shora, tak jak jsme na to zvyklí u přirozeného světla, model by pak měl být natočen obličejem ke zdroji umělého světla, aby něměl na obličeji nepěkné stíny (např. kolem nosu atd.)

Zdrojem světla mohou být bateriové generátory – zde mám nejlepší zkušenost s Photon Discovery DC-600 Ws, jsou na fotografování tohoto typu fotografií asi nejlepší, ale pokud nefotíme komerčně a často, pak más někdy odradí vyšší pořizovací náklady.

Dalším z častých řešení je použití oblíbeného, mobilního, bateriového zdroje. Do toho lze zapojit jakákoliv záblesková světla která máme ve studiu. Minulý týden jsem testoval nový EN-760 a musím říct, že je to jeden z mála, který vydrží i celodenní focení. Bohužel i tohle řešení je poměrně cenově náročnější, a také manipulace např. při fotografování reportáže je poměrně komplikovaná.

Z tohoto důvodu se nejvíce rozepíši o dalším možném řešení – dosvícení systémovým bleskem, který vlatní většina fotografů. Jak jsem již zmínil, neměl by být umístěn přímo na fotoaparátu. Možným řešením je tedy nějaký vhodný studiový stativ v kombinaci s adaptérem pro uchycení a polohování systémového blesku. Na druhou stranu, při reportáži, např. na svatbě se mnohdy daleko lépe osvědčí asistent, který drží systémový blesk v ruce (i když si asistenta nemůžete dovolit, tak se na podobných akcích jistě vždy někdo ochotný najde), je nutné pouze základní zaškolení 🙂

Další důležitá věc je difúze – změkčení světla. Pokud budeme bleskat „na přímo“ bude nám blesk v obličeji kreslit ostré, tvrdé, ne moc pěkné stíny a některá světlejší místa bude naopak přepalovat. Tomu se vyhneme použitím vhodného difuzéru, kterých je celá řada. Já osobně mám nejlepší zkušenosti s Magic softboxem, který se nechá koupit samostatně, nebo i ve výhodných setech se stativem, odpalovačem a jiným příslušenstvím.

Z jednoduchých difuzérů, které se nasazují přímo blesk se mi nejlépe osvědčil softbox 20×30. Testoval jsem jich asi devět různých typů a tenhle vždy kreslil úplně nejlépe, u menších difuzérů navíc dochází k výraznější ztrátě na intenzitě záblesků.

Ztráta intenzity, potažmo malý výkon externích blesků (v porovnání se studiovými záblesky jsou na tom bohužel mnohem hůře), je bohužel problém, který se dá řešit pouze nákupem bateriového generátoru.

Pokud máme asistenta, blesk a softbox, je potřeba už jen kvalitní odpalovač (některé nové blesky už zvládnou s DLSR komunikovat sami). U odpalovače je nejdůležitější 100% spolehlivost. K čemu mi je levné zařízení na kterém ušetřím, když nejlepší záběr bude černý jak bota díky tomu, že odpalovač zrovna vynechal. Používám TR-D4 cca 2 roky a zatím bez nejmenších problémů, existují i dražší zařizení, které umí ETTL, ale protože používám vždy pouze manuální nastavení, abych si intenzitu záblesku mohl regulovat tak jak opravdu potřebuji, tak se bez nich obejdu. Mám i dva levnější typy, ale ty fungují jen zhruba na 80-ti%, proto je nosím s sebou jen jako zálohu.

Proč nepoužívat ETTL?  Netvrdím, že to není dobrá věc, pokud bych fotil nějakou tiskovku a pod. tak se určitě hodí. Ovšem pokud má být výsledkem fotografie s určitou estetickou hodnotou, pak je důležité mít výkon blesku stoprocentně pod kontrolou, musíme neustále vizuálně kontrolovat zda pleť a ostatní detaily, na kterých nám záleží dopadají tak, jak chceme a nemůžeme se spoléhat na teoretický výpočet chytrého blesku.

 

Na závěr rekapitulace toho, co potřebujeme:

– nějaký zdroj uvělého světla (záblesk)

– umístit ho mimo fotoaparát (operativně podle pohybu modelu)

– difuzér, nebo softbox na blesk

– spolehlivý odpalovač

 

Pak už jen musíme zvolit vhodný výkon blesku, tak aby byl model nasvícený a zároveň byly syté barvy i na obloze – u systémových blesků se to je za plného slunečního světla většinou maximální výkon. (ne vždy je výkon blesku dostatečný, aby na oblaze zůstaly syté barvy, nicméně jde hlavně o to aby obloha nebyla vypalená a zachytili jsme co nejvíce informace, z RAWu pak můžeme oblohu upravit ve vrstvě). A pak už nám vycházejí použitelné fotografie, na kterých se ještě následně můžeme vyřádit v PS

19. 05. 2012, 19:14