Fotografování se zábleskovými světly 3

Tento postup je spíše univerzální a hodí se např. pro focení do levnějších letáků a e-shopů, kde je potřeba co nejrychleji nafotit a upravit velké množství fotografiií s co nejmenšími náklady.

K focení produktů jsou ideální cca 3-4 zdroje světla. V tomto případě jsem použil Millennie EC a ECD, sílu záblesků volíme podle toho jaké clony potřebujeme dosáhnout (pokud chceme mít vše ostré, tak je dobré používat clony kolem f8, f11 – záleží také na tom jaké možnosti má objektiv, který při práci používáme u některých se s vyšším clonovým číslem podstatně zhoršuje kresba) Ideální výkon je kolem 500-600 Ws, ale nechá se pracovat i s 300 Ws (někdy je u slabších světel potřeba svítit více zblízka, nebo zvýšit ISO).

Nejprve si zvolíme hlavní světlo. V tomto případě jsem měl poměrně komplikovaný produkt, který měl kromě černého povrchu i vnitřek vystlaný jemnými černými chloupky a bylo potřeba, aby byla kresba vnitřku dobře vidět. Proto jsem jako hlavní zdroj světla použil parabolu o průměru 1,7m, která dává prostorové světlo a fotograf ji může mít za zády, aniž by si stínil. Jistě někdo namítne, že parabolu má málo kdo, ale podobný efekt se dá dosáhnout třeba i s BIG Umbrellou, která je cenově dostupná. Na fotoaparátu je potřeba nastavit synchročas 1/125-160 a požadovanou clonu (f11)  a regulovat intenzitu světla tak, aby byla kresba vnitřku produktu dostatečně zřetelná a zároveň nebyly okraje modelu přepálené.

Pak je potřeba vyřešit pozadí. Měl jsem bílý stůl (s menšími defekty) a vzadu bílé pozadí, které už bylo méně nasvícené a táhlo mírně do šedých tónů. Proto jsem umístil zprava softbox, který jsem namířil do pozadí a tím ho plynule nasvítil. !Je třeba dát velký pozor, aby toto druhé světlo nesvítilo na model, protože by snadno mohlo přepálit jeho okraje a fotku pokazit. Proto jsem použil softbox s voštinou, který je směrovější a toto riziko snižuje. Pokud voštinu nemáte, nechá se mezi softbox a model dát např. odrazná deska, která bude model chránit před přepálením. A zde už je výsledná fotografie:

 

Kresba uvnitř modelu je zřetelná, pozadí je vysvícené a hrana stolu se krásně ztratila. Zatím se mi ale nelíbí levá strana modelu, která je svícená jedním světlem a působí poněkud ploše a také stín pod modelem mi vadí. Proto umístím z leva další světlo (opět se softboxem a voštinou) v tomto konkrétním případě jsem použil stripbox „na ležato“ (bohužel mi to v tom diagramu nejde přesně zobrazit). Tím nasvítím produkt mírně shora, aby byl plastičtější a zároveň vysvítím stůl a tím mi zmizí většina stínů i defekty na desce stolu. Odražené světlo od stolu navíc vykreslí levou spodní stranu modelu a hned to vypadá lépe viz další obrázek:

S výslednou fotografií už jsem poměrně spokojený (na to že nejde do tisku a bude použita jen v malém rozlišení v e-shopu), zbyl tam sice ještě lehký stín pod produktem, ale ten spíše dodává fotografii na reálnosti, než aby rušil. Pokud je potřeba zbavit se stínu beze zbytku, můžeme to udělat v postprocesu např. v Photoshopu (což je při větším množství fotografií trochu zdlouhavé), nebo použít čtvrté světlo. V tomto případě by jsme produkt položili na prosvětlovací foto stolek (na menší produkty stačí i skládací, na těžší předměty je potřeba bytelnější např. fotostůl QH-Y100, protože tenká deska se prohýbá a předměty pak nestojí rovně). Světlo umístíme zezadu od spodu a dbáme na to, aby přechod byl pozvolný (proto použijeme softbox, či odraznou plochu) a nepřepálily se nám kontury spodní strany modelu přílišnou intenzitou spodního světla. Výsledná fotografie pak vypadá nějak takhle:

Pro úplnost jsem ještě udělal jednu fotografii s vypnutým pravým světlem, které mi nasvěcovalo pozadí, aby bylo vidět jaký má na výslednou fotografii vliv (kromě pozadí mi odražené světlo nasvěcuje mírně i desku stolu, která také o něco ztmavla, když je světlo vypnuté)

No a to je asi tak v kostce vše, třeba to někomu pomůže při focení.

  1. 12. 2011, 20:50